Terapia punktów spustowych

Terapia punktów spustowych jest techniką która wykorzystuje różne formy ucisku i ruchów w różnych kierunkach we wrażliwych miejscach w tkance mięśniowej. Celem terapii jest uwolnienie się od bólu i poprawa zaburzonych wzorców ruchowych.

Punkty spustowe sÄ… to niewielkie, nadwrażliwe obszary w obrÄ™bie brzuÅ›ca mięśniowego lub powiÄ™zi mięśnia. Pod wpÅ‚ywem nacisku powodujÄ… tkliwość oraz ból majÄ…cy charakter promieniujÄ…cy lub rzutowany. Punkt spustowy to nic innego jak lokalne niedokrwienie. Brak dopÅ‚ywu krwi do tkanek skutkuje bólem – w ten sposób nasz organizm daje nam znać, że coÅ› jest nie tak i trzeba to sprawdzić.

Punkty spustowe pojawia siÄ™ w danym miejscu z różnych powodów. CzÄ™sto z powodu przeciążeÅ„ lub zÅ‚ych nawyków, na przykÅ‚ad posturalnych, które sÄ… powtarzane i utrwalane każdego dnia. BÅ‚Ä™dne koÅ‚o może przerwać odnalezienie przyczyny oraz nauczenie prawidÅ‚owych nawyków. CzÄ™stym bÅ‚Ä™dem jest umiejscowienie komputera gdzieÅ› z boku biurka, gdzie aby na nim pracować trzeba rotować swój krÄ™gosÅ‚up. Wystarczy zasugerować postawienie monitora i klawiatury na przeciwko lub zainwestowanie w krzesÅ‚o obrotowe. DziÄ™ki niemu bÄ™dzie można obrócić caÅ‚e ciaÅ‚o bez niepotrzebnego krzywienia siÄ™ przez kilka godzin dziennie.

Pojawiają się często w mięśniach narażonych na długotrwałe przeciążenia, stres oraz po urazach i mikro urazach, zaburzeniach układowych jak i pooperacyjnych, a także niewydolności mięśniowej. Usunięcie punktu spustowego nie jest równoznaczne z wyeliminowaniem czynników mających wpływ na jego aktywność.

Punkty spustowe objawiajÄ… siÄ™ bardzo różnie. W wiÄ™kszoÅ›ci kojarzymy je z ostrym, nieprzyjemnym bólem w trakcie uciskania wrażliwych miejsc. Jednak to nie wszystko. Powstanie punktów spustowych może doprowadzić do ograniczenia biernego lub czynnego ruchu, osÅ‚abić mięśnie, a nawet wywoÅ‚ywać sztywność, która bÄ™dzie siÄ™ ustÄ™pować po treningu, spacerze lub innej formie ruchu. Ból bÄ™dzie czÄ™sto promieniowaÅ‚. Innymi objawami sÄ… zaburzenia czucia gÅ‚Ä™bokiego, równowagi oraz gorsza koordynacja mięśni, a nawet potliwość i gÄ™sia skórka.